Recenze na nové Wumpscut

Rudy Ratzinger není zřejmě žádný papežův příbuzný. Už od roku 1991 je totiž jednou z prominentních postav tvrdě elektronické scény pod hlavičkou projektu Wumpscut. Právě mu vychází devátá deska a znovu se jedná o tvrdou a temnou jízdu.

Autor: Pavel Zelinka
**Wumpscut - Body Census**
11 skladeb / 47:20, Beton Kopf Media

Není to neobvyklý kariérní postup. Z nadšeného posluchače a hudebního fanouška se postupně stává DJ nebo novinář, který v určitý moment "přejde na druhou stranu barikády" a prosadí se jako výkonný umělec. Vzpomeňme například na Neil Tennanta z Pet Shop Boys, Trent Reznora z Nine Inch Nails nebo kontroverzního Marilyna Mansona, jenž dokázal všechny novinářské fígly bezezbytku využít ve své hudební kariéře. Podobnou genezí si prošel i Rudy Ratzinger, který tvrdě elektronickou veřejnost překvapil v roce 1993 vybroušeným debutovým klenotem Music for a Slaughtering Tribe.

V té době se profilovala celá řada seskupení vzešlá z minimalističtějších předchůdců (Klinik, Skinny Puppy, ...) a neřešila v první řadě zvukovou výjimečnost, ale prostou melodickou stránku EBM tvrzenou nesmlouvavým postojem. Projekty jako Leather Strip, Project Pitchfork a s nimi i Wumpscut byly na světě v pravý čas. U Rudyho navíc nebylo třeba čekat na nový nosič dlouho. Vždy dokázal přijít s čerstvými remixy vlastních pecek od spřátelených spolků, výběrem skladeb, jež se nedostaly na řadovky, nebo souborem remixů pro jiné umělce. Wumpscut byl neustále na očích a nutno poznamenat, že málokdy kvalitativně klesl pod vysoko nasazenou laťku, vymstěnou směrem vzhůru před čtvrnácti lety chytlavým a řemeslně bezchybným debutem.

Nová deska Body Census znovu postupuje probádaným územím a je znát, že na domácí půdě se Rudy cítí silný v kramflecích. A to nemluvíme o úzkém koridoru, jímž by skladby ubíhaly jedna jako druhá. Wumpscut dokáže přitlačit na pilu (My Dear Ghoul s výborným spinetovým samplem, We Believe,We Believe), ostře zkreslený vokál položit do protikladu k hladivým melodicky syntetickým vyhrávkám (Remember One Thing, The Fall s vokálem Oncy z Cerebral Apoplexy), ale také překvapit instumentálkou, jež nechá jinak vyprahlou zemi na chvíli pokrýt drobnými romantickými (!!) květy (Hide And Seek). Kapitolou samou o sobě je přihlášení se k dnešní zmáhající se gotické vlně v naléhavých peckách You Are a Goth a Homo Gotikus Industrialis s příznačným valivým rytmem.

Čerstvá, již devátá řadová deska Body Census nepřináší do žánru EBM žádné nové prvky, ale svými prožitými plnokrevnými tracky si svého fanouška jistě najde. To by album jinak nevycházelo mimo základní edici i v limitovaných ("pouze" několika tisícových!) luxusních edicích v embosovaném digipacku nebo dokonce v boxu obsahujícím navíc remixové CD věcí z Body Census, tričko, odznak, sponku, podložku pod myš, plakát formátu A1, kalendář, samolepku "You Are a Goth" a pohlednici. No neberte to!

75%

Navštivte:

Poslechněte si: