Zajímá tahle scéna mladou generaci, nebo už s námi zestárne?
Narazili jsme na úvahu zavedené gotické bloggerky Laily Autumn o tom, proč (podle ní) gotika oslovuje méně mladých lidí než kdy předtím. Laila je doma v Seattlu a jak si sami přečtete, není gotická scéna jako gotická scéna (což ostatně kdysi potvrdil i Raven Digitalis knihou "Goth", která vyšla i v českém vydání). Autorčiny názory si proto nebereme úplně za své a situace, kterou vidíme na našich akcích (hlavně PGT), naštěstí tenhle trend v našich končinách spíše nepotvrzuje, Nicméně pohled za humna občas není na škodu. Navíc některé postřehy se nám zdají poměrně podnětné. A jak to vidíte vy? Je gotika ještě kulturou pro mladé?
Autorka: Laila Autumn
Zdroj: http://www.thebelfry.rip/blog/2017/7/2/gothisntayouthculture
Určitě jste všichni četli aspoň jeden příspěvek o tom, že gotika už mladé lidi nezajímá. Spousta zdůvodnění, která slýcháme a kterými se lidé pokoušejí vysvětlit příčiny této palčivé otázky, jsou však pouhými výstřely do tmy a nezdá se, že by byly podpořeny fakty.
Lidé z toho s oblibou viní samotnou mladší generaci, ekonomickou situaci, nárůst hipsterské subkultury, „generační rozdíly“ mezi gotiky, zkušenost, že někteří lidé činní v subkultuře jsou prostě pitomci, a podobně. Jde ale o to, že tyhle problémy tu jsou a byly už od dob úsvitu gotiky. Mladí goths v devadesátých letech měli málo peněz stejně jako mladí gotici dnes, a ani vstupné do klubu se nezdá, že by výrazně narostlo. Čili otázka ekonomické situace s tím nesouvisí. Gotici se k sobě vždycky budou chovat jako kokoti, protože svět není plný jen příjemných lidí a všude, na každé scéně, narazíte i na debily. Generační rozdíl je mnohem méně patrný, když si uvědomíte, že se o něm mluví až posledních deset (nebo ještě méně) let a že skupiny starších gotiků jsou vlastně úplně stejné jako vy, jenom to dělají o něco déle než vy a už si na to zvykli.
Myslím, že ústředním bodem celé debaty je tohle: gotika už není kulturou pro mladé.
V osmdesátých letech představovala gotika nový, zářivý, tajemný a pokřivený svět, jenž svým temným romantismem a mystériem vábil zvědavé mladé lidi. Ti pak dali vzniknout hudební scéně plné talentovaných inovátorů a oddaných fanoušků. Móda a hudba kvetla a nakonec vystřelila šlahouny samostatných subžánrů, které ve světě rychle rostoucí gotiky nabyly svých vlastních osobností.
Přišla devadesátá léta, gotika se změnila a nabrala na popularitě, neboť si kapely jako Nine Inch Nails, Skinny Puppy, Ministry a Marilyn Manson získaly zájem veřejnosti. Svou fúzí gotiky s industrialem tuto scénu nakonec představily mainstreamu, čímž následně vytvořily magnetickou temnou kulturu pro mladé, cele soustředěnou kolem nacházení krásy v temnotách a přijetí svého pravého já. Gotické oblečení v podání řetězců Hot Topics dorazilo do obchoďáků, mladí gotici vysedávali po bistrech, pili kafe a kouřili cigarety do ranních hodin, v rádiu hráli Nine Inch Nails, turné Marilyn Mansona pronásledovali protestující a vytvářeli potravu pro noviny. Fúze gotické a industriální kultury zrodila nový druh temnoty, který na svou stranu přilákal ještě více mladých lidí tíhnoucích k věcem odvráceným a zrodilo se EBM (zde bychom si s autorkou dovolili nesouhlasit, neboť zrod EBM spadá chronologicky do mnohem dřívějšího období první poloviny 80. let. NIcméně nejspíš jde jen o rozdíl v terminologii mezi evropskou a americkou scénou, tedy záměnu pojmu EBM s klasickým dark electrem. – pozn. Ez).
EBM a nakonec cybergotika přivedla na scénu značnou úrodu mladých netopýrů a začala tak trochu žít vlastním životem. Dokonce na chvíli téměř zastínila oldschool gotiku a spustila miniválky mezi EBM a tradiční gotikou. Starší odmítli přijmout EBM a cybergotiku jako legitimní součást subkultury, neboť se natolik odchylovala od původní scény, že mnoho nových účastníků absolutně neznalo své subkulturní kořeny, byli od nich odtrženi nebo na ně prostě zapomněli. To samozřejmě nebyl případ nás všech – já osobně miluju EBM i tradiční gotickou hudbu – ale pomůže nám to pochopit, jaké potíže vyvstanou mezi těmi, kteří se obávají, že se originál až příliš proměňuje.
Kultura EBM a industrialu byla poměrně oblíbena až někdy do roku 2010, kdy se svět začal měnit ještě víc. Vlivem vzestupu hipsterské kultury a faktu, že obecná „podivnost“ začala být mainstreamem běžně přijímána, se zdálo, že gotika ztratila kus svého tajemství, neboť temnota začala být zase v módě. Tentokrát ale ne kvůli Marilynu Mansonovi. Goticko-industriální kultura utržila významnou ránu a do gotických klubů a na gotické akce začalo chodit čím dál méně lidí.
To bylo důvodem, proč se celá nová vlna mladých lidí začala zajímat o temnou módu i bez opory gotické hudby nebo životního stylu, který by je plně začlenil do gotické subkultury. Pomalá smrt cybergotiky a nedostatek mladých lidí na elektronické scéně ji přivedl do poněkud zombifikovaného stavu, postrádajícího energii, kterou kdysi měla. To a silné reakce ze strany oldschool gotiků vedlo mladé netopýry pryč od EBM a industrialu a zažehla návrat tradiční gotiky a deathrocku, která kvůli předchozí popularitě elektronické sub-scény zdánlivě přišla o většinu mladé krve.
Je skvělé, že tradiční gotika znovu láká nové lidi na hřbitovní scénu, ale osobně si nemůžu pomoct a říkám si, zda některé z těch zoufalých snah současných mladých gotiků být co nejvíc oldschool nepramení spíše ze strachu, aby se jim zkušenější gotici neposmívali. Revival deathrocku se v uplynulých letech na scéně uchytil, ale bohužel tu stále není žádná vlna nové oblíbené temné hudby. Moderní deathrock a návraty tradičních gotických kapel jsou vyplněním mezery na trhu a bohužel nikdo nevíme, kdy se zase vrátí na výsluní slávy. Současná vlna gotických adolescentů obnovujících scénu navíc nemá téměř žádné spojení s temnotě nakloněnou, ne-gotickou mládeží, která experimentuje s rozevlátou černou módou a zkrášluje se obrácenými kříži za poslechu witch house.
Witch house je pravděpodobně nejoblíbenějším moderním temným hudebním žánrem. Bohužel je považován za až příliš vzdálený gotické scéně na to, aby s ní byl spojen a stal se novým temným hudebním stylem, ke kterému se chceme přimknout. Díky žánrům jako je witch house a dalším kapelám tvořícím nový temný zvuk věřím, že gotika najde svou novou hudební múzu, která zafunguje jako černé světlo, jež opět přitáhne všechny gotické můry ke scéně. Zdá se také, že je tu víc a víc kapel, které by mohly být gotické, ale nejsou, a kolem kterých se mladí lidé shlukují. A také jsou tu witch house večírky, experimentální shows, kolektivy zaměřené na temnou módu a nakupování na Dolls Kill a Killstar místo toho, aby lidi vyrazili do místního gotického obchodu, klubu nebo na industriální koncert.
Osobně doufám, že se EBM vrátí a obliba coldwave dál poroste, aby gotika měla více bran, kterými může přitáhnout nové lidi. Do té doby budu podporovat místní kluby, dál budu chodit na koncerty, investovat do značek gotického oblečení a dělat všechno, co můžu, abychom svou subkulturu udrželi naživu a jednotnou. Naše síla, oddanost a houževnatost nás dostala až sem a pokračování ve vzájemné podpoře je to, co nás udrží při životě i dál.
Zůstaňte gotiky, zůstaňte sami sebou a nenechte kohokoliv jiného, aby vám diktoval vaše místo v subkultuře. Skuteční gotici se budou podporovat v dobách dobrých i zlých a budou vám připomínat, že tuhle subkulturu vám nikdo nikdy nemůže vzít. Všechna láska, podpora a temnota této scény je něco, co si s sebou ponesete navždycky. Jak se říká – jednou gotikem, napořád gotikem. Tahle subkultura bude napořád mým skutečným domovem a doufám, že vaším taky.
Komentáře
...gotika se změnila a nabrala na popularitě, neboť si kapely jako Nine Inch Nails, Skinny Puppy, Ministry a Marilyn Manson získaly zájem veřejnosti.
...gotika se změnila a nabrala na popularitě, neboť si kapely jako Nine Inch Nails, Skinny Puppy, Ministry a Marilyn Manson získaly zájem veřejnosti.
...gotika se změnila a nabrala na popularitě, neboť si kapely jako Nine Inch Nails, Skinny Puppy, Ministry a Marilyn Manson získaly zájem veřejnosti.
...gotika se změnila a nabrala na popularitě, neboť si kapely jako Nine Inch Nails, Skinny Puppy, Ministry a Marilyn Manson získaly zájem veřejnosti.
...gotika se změnila a nabrala na popularitě, neboť si kapely jako Nine Inch Nails, Skinny Puppy, Ministry a Marilyn Manson získaly zájem veřejnosti.
...gotika se změnila a nabrala na popularitě, neboť si kapely jako Nine Inch Nails, Skinny Puppy, Ministry a Marilyn Manson získaly zájem veřejnosti.
...gotika se změnila a nabrala na popularitě, neboť si kapely jako Nine Inch Nails, Skinny Puppy, Ministry a Marilyn Manson získaly zájem veřejnosti.
Co je na tom kurva špatně. Možná žádná gotika?
Jejky. Tady někdo odpovídal v ne úplně nejlepší konstelaci..... :/
Ty Lailo krávo, vrať se na hřbitov, Skinny Puppy jsou gotika od kdy? Celý ty úvahy jsou mimo mísu. Dobře , že jste se od toho distancovali, tohle je hloupost sama.
Laila je ze Seattlu, tím se taky hned vše vysvětlilo, pro Američany byla vždy forma důležitější než obsah, proto se neobtěžují ani rozlišovat industriál od Gotiky, v Británii taková povrchnost nehrozí
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.