Recenze Mortal Cabinet – Necrotica

Jak dopadla studiová prvotina nesvaté trojice Štorm-Hauser-Řezník?

MORTAL CABINET - Necrotica
Vydavatel: ZNK, 51:17 mins

Myslím, že se na nejedné zlomyslné mordě usadil pobavený úšklebek, když tahle bizarní spolupráce poprvé vyšla na temno světa. František Štorm udělal s Master´s Hammer naší zemičce velkou službu na blackmetalovém sirnatém písečku (sirečku mi znělo divně) a Samir Hauser se zase stal průkopníkem tuzemské elektroniky se svou Vanessou. Od těch prokopávacích dob uběhlo nějakých dvacet let. Kdo by si tenkrát pomyslel, že spolu tihle chlápci něco stvoří. Notabene, že si k sobě přiberou někoho z horrorcorové scény, která snad tehdy byla ještě na houbách (ona je tam možná doteď – mimo jiné). Tedy aspoň u nás.

Nicméně. Ve finále to vlastně není vůbec překvapení. Stačí si uvědomit, že všichni tři stáli někde na začátku. Že jsou natolik osobití, že nemají potřebu vykrádat už vytvořené. A pak je tu hlavně smysl pro humor, černý jako Mártyho frky. Taky mají rádi peklo a i přesto se mu nebojí smát. A smát se sami sobě a smát se taky všem okolo. Věřím, že se hodně nasmáli i při tvorbě materiálu na debutové album projektu Mortal Cabinet, které nazvali „Necrotica“.

Protože mám tvorbu všech tří aktérů rád, očekávání nebyla malá. Na rovinu přiznám, že naplněna byla jen částečně. Ale to je dáno faktem, že poslední desky (když nebudu vytahovat ty staré nedostižné nahrávky) Master´s Hammer, Vanessy i Řezníka mě baví moc.

Hned v úvodním „Cirkusu mrtvých“ také vyvstanou jasné základní ingredience. Stormovy mohutné kytarové motivy protkává někdy hororový, jindy kabaretiérský elektropodkres, a u mikrofonu se střídá jedovatý Samirův chrchel s násilným hrdlem Řezníka. Franta se samozřejmě dostane ke slovu, když přijde na řadu „Crowley“ (vlastně se dostane i na Aleistera samotného). Jenže jak tak poslouchám dál, dochází mi, že mě vlastně „Menší zlo“ a „Baterie kurev“ hudebně moc nebaví a vše zachraňují alespoň zábavné texty. Daleko sympatičtější je mi atmosferický „Hlavonožec“ (IA! IA!). Tady konečně dostávám něco, v co jsem doufal.

Každého čerchmanta musí poveselit „Černý myslivec“ s ježibaboidním chichotáním a téměř pohádkovou lyrikou (samozřejmě – není pohádka jako pohádka...). Výborná věc a je jenom dobře, že volba na chystaný klip padla právě na ni. Synťákový motiv a tympány člověka skoro přenášejí na „Jilemnického okultistu“, což mi ani trochu nevadí. „Láska a hniloba“ je málem až poetická. Tahle poloha mi sedí daleko víc než coreové riffy některých songů, to je ale už věc osobních preferencí. Umím si představit, že někdo si zase zgustne právě na válech, které mě nebaví. Trochu škoda, že na celém CD není výraznější "hit", tak jako se to děje na albech domovských kapel všech tří provokatérů (i když provokatérů – v případě Řezníka se naopak tady jedná o kultivovanější projev než tomu bývá obvykle).

Mortal Cabinet - Černý myslivec (trailer)

Výsledný dojem z téhle ceremonie? Čekal jsem něco víc, ale pravdou je, že laťka očekávání byla nasazena hodně vysoko. Z prvních ukázek jsem se trochu obával zvuku, ale John Fryer nakonec ukázal, že je opravdu frajer a kotouč hraje náramně. František vyzdobil booklet svými ilustracemi, které zkrášlily i sebrané spisy H. P. Lovecrafta a jeho příspěvek na nahrávce je pro mne nejvýraznějším i po vokální stránce, která je zkrátka nenapodobitelná. Není tedy moc nač nadávat a i když se nadšení nedostavilo, deska je to příjemná. Jen škoda, že si příště zase raději pustím „Černou svatozář“, „Ahoj, chcípni“ nebo „Pořád jenom hate“. Na druhou stranu, čeká nás i koncertní podoba projektu a na tu nejde nebýt zvědavý.

František Štorm, Samir Hauser, Řezník

01. Cirkus mrtvých
02. Crowley