Rozhodujete se, zda dnes večer na koncert do Pražského Chapeau Rouge na Leather Strip, Depressive Disorder a Terminal State? K rozhovorování vám přikládáme dvojrecenzi čerstvého díla slovenské dvojice, která dvojdiskovou kolekci "Illegal Space Activity" v Praze pokřtí. Zde jsou nazory Pavla Zelinky a Terezy Pavlíčkové.
Terminal State - Illegal Space Activity
Vydavatel: Electro Aggression records (www.electroaggressionrecords.com)
Pohled první: Tereza Pavlíčková
Tak jo, řekla jsem si a pustila si nové album slovenských Terminal State „Illegal Space Activity“. Přiznám se ... tvorbu této kapely nesleduji, ale vzhledem k tomu, že se snažím být hudebně flexibilní, zkusím se s Vámi podělit o pocity, které ve mně poslech vyvolal. Zadní vrátka mám otevřena, v nejhorším dáte oči v sloup.
Jelikož je stále venku mrazivo, hudební podklad mně do mé náladičky pěkně sedne. Hned první skladba s veselým názvem Perished mě přesvědčuje o tom, že se ubereme směrem, kterému jeden můj kamarád říká "kanadskej bordel", tzn. že se jedná o styl hudby typu Front Line Assembly.
Je to čistá elektronika, která má svůj šmrnc, a který já považuji za průkopnický v oblasti EBM. Skladba je bez zpěvu, tím pádem si tóny mnohem intenzivněji prožijete. Myslím, že celou skladbu by ještě umocnil poslech v noci, abyste se pěkně hudebně a emociálně rozložili.
Nemám ráda přirovnání nějaké kapely ke druhé, ale další skladba Early Warning mě zcela utvrdila v tom, že tady "kanadští šprýmaři" mají jednoznačný otisk :-) Zvuky, koncepce, samply a moje tak oblíbená čistota.
I u třetího tracku Fatalist jsem ráda, že nezačneme mašírovat a nebude se konat něměcké „Ein Kessel Buntes“ a svezeme se na lince zvuků, se kterými si hraje Terminal State.
Rytmicky si podupávám a husí kůže mně naskakuje, když mně chladný elektronický zvuk lítá z pravého do levého sluchátka.
Agresivně přitvrdíme při skladbě Andromeda, ale zapadá to to celé koncepce alba. Rozjede se nám industriální mašinka. Podklad písně se nám stále vyvíjí a graduje.
Symmetry of Shadows je pro mě jednou z nejlepších zastavení na albu "Illegal Space Activity". Syrovost, chladnost, melodičnost, hrátky se samply, jak jinak vyjádřit a popsat lépe. Tohle je pro mě elektronická klasika.
Jestliže jsem se nechala ukonejšit předchozí skladbou rozhýbala mě další Ultraviolet Coma...tam bych doporučovala poslech, ať v autě či v jiném uzavřeném prostoru trochu "vokouřit" volume :-) Píseň Vás vtáhne.
Při poslechu Devestating Toxicity dostávám energetickou pecku. Skladba, při které máte chuť, jak já říkám, narvat si hlavu do repráku. Je to opět skladba bez zpěvu, kde nám Terminal State ukazují svou sílu.
Jestliže upřednostňujete samplované kytárky, nezapomeňte na v pořadí desátou My Blood.
Co mně chybělo k mému elektronickému štěstí, byl robotický hlas. Dočkala jsem se ho u skladby Outbreak, která je předposlední na albu. Začátek mně přišel už monotématický, ale druhá část skladby mě přesvědčila o opaku.
Finále a poslední věcí na albu je Natural City, kterou já osobně bych upřednostnila opět bez zpěvu, ale nevadí. I tak jsem nadšena. Asi u nezasvěceného posluchače by skladba vyvolala svou mrazivostí a studeným chladem spíše depresivní náladu, ale já si v tom bažím.
Čím víc poslouchám tento elektronický výtvor, tím víc se na jejich koncert společně s Leather Strip v Chapeau Rouge těším! Je to absolutně moje krevní skupina.
Hodnocení: 85%
Terminal State - Symmetry of the Shadow
Pohled druhý: Pavel Zelinka
Na rozdíl od kolegyně Terezy se počítám mezi ty pamětníky, kteří do sebe před dvanácti roky soukali debut Terminal State „Unline Codes“. Dvanáct let je šíleně dlouhá doba a je jasné, že více než dekáda se musela na tvorbě slovenské dvojice projevit. Navíc, když se vedle Chrise XX stabilně zabydlel činorodý Minor Float. Parta připravila dokonce dvě kolekce, které se nedočkaly vydání, experimentovala s kytarami, industriálními vlivy, atmosférickou elektronikou, aby se nakonec vrátila k tomu, co je Conradovi tedy pardon Chrisovi nejbližší, to znamená k čisté elektronice (pravda, tu a tam s kytarovými samply) se silnou vazbou na tvorbu Front Line Assembly. Na svou stranu následně získali silného spojence, vydavatelství Electro Aggression records, hořící stejnou láskou k elektronice let devadesátých.
Je hudba Terminal State kopírkou Front Line Assembly? Rozhodně není. Teď se pokusím vysvětlit proč. „Illegal Space Activity“ disponuje, jak si jednou Lidovci vymysleli, „klidnou silou“. To znamená, že svou rytmicky svižnou hudbu přetahují brilantní produkcí a táhlými melodiemi, které tu a tam nechává dokonce v holé, instrumentální podobě. Tvorbu Terminal State tedy můžete nechat připustit blíže k tělu a v ten moment má šanci s vámi slušně zalomcovat, anebo jí necháte plynout volněji prostorem, a pak na sebe bere spíše poslechovou funkci. Je to správné rozhodnutí i z toho důvodu, že Chris vokálně vše předkládá rytmicky bez jediné chybičky, melodických eskapád se od něj ale nedočkáme. Jednou připomene, jak jinak Billa Leeba, podruhé třeba Davida Thrusella ze Snog.
Bonusový disk „Trespassed Area 53“ pak přinese posluchačům nejen remixy od spřátelených formací Jihad, Brain Leisure, Pyrroline nebo tEaR!doWn, ale také poslechovější extra skladby, které možná pochází z časů atmosférického projektu FLOAT.
Terminal State přišli letos se silnou kolekcí, která je vrací rychle do hry. „Illegal Space Activity“ přineslo atmosférické EBM v top produkci, které možná chybí alespoň jedna přímočařejší pecka, která by uvízla každému milovníku temné elektroniky pevněji v paměti. Jinak nemám námitek!
Hodnocení: 80%
Terminal State - Lucifer
Komentáře
Fakt se to posloucha prijemne.. palec nahoru! 8)
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.