Recenze KMFDM – Blitz

Kmfdm - BlitzLéto přináší spoustu času na důkladnější poslech aktuální muziky. Spolu s Pavlem Zelinkou se můžete ponořit i do nového alba "Blitz" indusrockové klasiky KMFDM.

KMFDM – Blitz
Vydal: Metropolis records,
Distribuce: Panther

Pokud si někdo nemůže stěžovat na nedostatek vzruchu kolem své osoby, pak je to Sascha Konietzko, lídr industriálních rockerů KMFDM. Celý humbuk začal v roce 2006 znovuvydáním části katalogu, který byl delší dobu fanouškům nedostupný. Poté přišlo na řadu album „Tohuvabohu“, po něm trojitý výběr béčkových přídavků a raritních mixů na dvoudeskách „Extra 1-3“, a zahájené vydávání sedmipalcových vinylů se zásadními singly čtvrtstoletí kariéry kapely. Jako úplný vrchol pak přichází na řadu rovnou dvě řadovky zároveň. Společné elektronické techtle mechtle s dlouholetým kytaristou kapely Timem Skoldem a vedle toho šestnáctý řadový zářez v kuse s tradiční pětipísmennou délkou – „Blitz“. Ani se nechce věřit tomu, že se Sascha během tohoto hektického období stačil po osmnácti letech vrátit z Ameriky domů do Hamburku a stát se poprvé v životě otcem.

Právě přestěhování mělo podle mě kruciální vliv na vyznění novinky, se kterou nedávno kapela podruhé dorazila do Prahy. Fakticky se totiž Sascha ostřihnul od každodenního kontaktu s instrumentálním zbytkem kapely, který je svými aktivitami nadále svázán s americkou domovinou. Co to prakticky znamená? Novinka "Blitz" je po dlouhé době znovu roztančenější a výrazněji elektronická. Singlový otvírák  „Symbol“ ještě drží klasicky zatěžkaný, přímo na komoru mířící tradiční vzorec, pak už se ale začnou dít věci, které už jsme od KMFDM dlouho neslyšeli. „Bait & Switch“ ztratí veškerou živou rytmiku, „Davai“ překvapí textem v ruštině, „Never Say Never“ zase popovým refrénem jako víno. Zatěžkaná „Potz Blitz!“ připomíná Saschovy německé kořeny a pak už přijde první čistě elektronický kousek „People Of The Lie“ se znovu sexy Luciou Cifarelli.

Další velké překvapení je cover „Being Boiled“ z novoromantických Human League, kde Sascha dokazuje, že ani čistý melodický vokál není žádným problémem. Funky pop „Strunt“ dále drží „popovou“ notu, kterou nepustí ani „Bitches“, pro svoje spiklenecké pomrkávání skrze klasický kytarový riff „Temple Of Love“ od Sisters Of Mercy. Poslední vážnější chvilka přijde s „Me & My Gun“ – kapelní reflexí na téma nesmyslných školních stříleček, s nimiž je bohužel kapela neustála spojována. Na závěr se za zvuku sirén znovu přesuneme na taneční parket a s čistě elektronickou „Take'm Out“ se protančíme až na konec CDčka.

Jak už jsem varoval na začátek, KMFDM ve studiové podobě v roce 2009 znamená velký příklon k elektronice a roztančenosti. To ale neznamená, že bychom byli svědky nějakých extrémních experimentů nebo úkroků stranou. Pětka si neustále drží vyprofilovaný rukopis, který ale tentokrát dostal více syntetický, a nutno poznamenat, po vynikajícím „Tohuvabohu“, velmi slušivý kabátek.

85 %