Report z VNV Nation na Rock for People

...jeden starší restík, aneb pokračování naší mise "po stopách zajímavých kapel na českých festivalech"...


Autor: Ezechiel
Ilustrační fotka: Turmawen (díky!)

Rock for People tradičně patří k jedněm z největších festivalů v celé české kotlině. Letos však kromě obecně velkých jmen (Kaiserchefs, Massive Attack, The Offspring apod.) nabízela akce (přesunuta z Českého Brodu na letiště u Hradce Králové) i vyžití pro milovníky electro future popu. Čtvrteční čas od půl jedenácté byl totiž na Filter Stage vyhrazen irsko-anglickým VNV Nation.

Vzhledem k brzkému příjezdu to však chtělo ještě zabít nějaký ten čas, a tak mě kroky cíleně vedly na vystoupení skvělých irskofolk-punk-rockových Flogging Molly, kteří za sebou měli středeční show v natřískaném pražském Rock Café. Energií se rozhodně nešetřilo ani tady, dav reagoval skvěle a třičtvrtěhodinka s irskými nápěvy (dozdobenými houslemi a banjem - pusťte do The Pogues 220 voltů a dostanete Flogging Molly) utekla jako nic,. Na přetřes přišly jak novinky z aktuálního alba "Float", tak i "povinné" hitovky "Drunken Lullabies" ze stejnojmenné průlomové desky, nebo patriotská "What's Left on The Flag", jejíž refrén "Walk away me boys, walk away me boys and by mornin' we'll be free" zapáleně zpíval celý kotel.

Po slibném startu a rychlém útěku od česko/slovenského bloku Horkýže Slíže/Tři Sestry plus Jaroslav Uhlíř (!) se obloha začala zatahovat, a když už vedlejší stage rozehřívali pohrobci skapunkových SKA-P Los Locos (kteří přes veškeré kvality svého předchůdce rozhodně jen tak nedorostou, a předělávkami songů jako "Don't Worry Be Happy", či "Song 2" od Blur spíše poztráceli body v mé tabulce), spustila se solidní bouřka a provazy deště brzy nenechaly na nikom nit suchou.

Ještě štěstí, že Filter stage je v obrovském stanu. Hned při vstupu musel člověk ocenit neotřelé a chytré řešení - dvě pódia naproti sobě, dva zvukařské aparáty, dva pulty - zkrátka umělci se mohli střídat bez tradičních festivalových prodlev s přestavbami a zvučením. Zato malá skupinka pod pódiem VNV Nation, čítající přibližně 70 lidí působila ve stanu pro zhruba 5 000 návštěvníků opravdu smutně. Nota bene když se podle reakcí přišla přímo na VNV Nation podívat necelá dvacítka (většinou známých, nebo povědomých tváří ze scény) a zbytek se zkrátka ukrýval před deštěm.

Karty však byly rozdány a tak něco po půl jedenácté VNV Nation v klasickém složení Ronan Harris (zpěv), Mark Jackson (elektronické bicí) se dvěma podpůrnými klávesáky po stranách pódia začali. Set byl odpálen prvním songem "The Farthest Star" z loňské desky "Judgement" a když se skromný kotlík roztančil, bylo hned o něco veseleji. Frontman VNV Nation se projevil jako opravdový profík, běhal po pódiu jako lev v kleci, pokřikoval na lidi a všemožně hecoval tak, jak jsme od něj zvyklí i na akcích pro řádově větší počet účastníků. Set byl rovnoměrně rozložen mezi album "Judgement" (například "Carry You", nebo pomalá "Illusion") a starší "Matter and Form" (třeba "Chrome", "Homeward", "Perpetual").

I přes veškerou profesionalitu a poměrně slušný zvuk (i když zezačátku klávesy napravo nepříjemně vylézaly z celku) bylo však z kapely cítit jakési vnitřní zklamání. I když VNV Nation odvedli skvělou práci (a myslím, že jsem nebyl sám, kdo si koncert užil), set byl tak o čtvrtinu slabší, nežli jejich vynikající vystoupení loni v Lucerna Music Baru, který i přes (rovněž) nevysoký počet účastníků rozsekali. Škoda, věřím, že být ve stanu aspoň dvě, tři stovky přístupných lidí, bylo by všechno daleko lepší. Nicméně i zhruba dvacítka párů rukou a hrdel stačilo na vylákání ústřední dvojice VNV Nation z backstage na přídavek "Beloved" z CD "Futuperfect". A jak se říká - nakonec zůstává jen dobré, a tak člověk krátce před půl dvanáctou opouštěl stan s dobrým pocitem.

Ten ovšem vzhledem k vytrvalému dešti nevydržel dlouho, a tak se ani Kaiserchiefs na hlavní stage nepodařilo přemluvit mne k delšímu setrvání na místě. Konec čtvrtečního festivalového dne tedy probíhá v duchu potupného zalezení do auta, proměněného během okamžiku v zablácenou noclehárnu. Nezbývá než doufat a přát sobě i všem ostatním návštěvníkům jakýchkoliv open air festivalů hezké počasí (což, jak se obávám vzhledem ke zkušenostem, zůstane především zbožným přáním).

mohlo by vás také zajímat

Komentáře

Kdyz si vzpomenu jak bylo natriskano na ty Ronanove party na WGT a jak nadsene pobihal mezi lidma a srovnam si to s tim, co si asi musel myslet tady...a jak muselo bejt narocny pro ne salat tou jejich charakteristickou energii, kdyz jim to opetovala sotva dvacitka fanousku...ale jak jsi psal, jsou to profici....kazdopadne je to ale hrozny, cloveku je z toho uplne spatne, jak se nekdo tolik mohl seknout ve vyberu kapel
VNV Nation mám ráda, to je fakt bída, že tam bylo tak málo lidí :-?
Dle mého se to dalo čekat, on Rock for people rozhodně není zaměřen na elektroniku a tomu rovněž odpovídá i složení fanoušků :-(
[3] Já to chápu, jen je mi líto té kapely...Ono hrát naplno pro 50 lidí, který to ocení je možné na VIP večírku, ne ve stanu pro 5000 lidí...ten prázdný prostor na člověka pak působí jaksi...rozpačitě? :-|
to snad nemyslite vazne???? byl to absolutni propadak, alespon pro mne, vnv jsem videla mockrat, v nemecku, polsku, holandsku atd, vlastne i v praze, ale tohle bylo opravdu sileny! cert vem 20 lidi pod podiem, je to sice smesny, ale jak uz nekdo napsal, rfp opravdu neni pro tuto sortu lidi (ja jsem prijela predevsim na flogging molly). o hodne vic skandalizujici je fakt, ze kapela typu vnv nation musela hrat -s podle vami uchazejicim??????????????????????????- takovym zvukem, ze nejenze zpev nebyl vubec slyset, ale celkovej dojem byl tragicky nesourodej mismas tonu, ze kterych se nedalo identifikovat vubec nic. nic tak hroznyho jsem neslysela. nehlede na to, ze kluci nemohli poradne nazvucit, pac kapela na druhym konci podia pretahla o 8 minut, takze vnv meli na soundcheck 2 minuty, ale i kdyby...ti zvukari evidentne nemeli paru jak zachazet s elektronikou, na rfp byly mozna dve takovyhle kapely. ja jsem mela problem rozeznat pisnicky, ktery zanm uz leta nazpamet. nemuzu uverit tomu, ze si zbytek lidi ten zvuk uzival??????? ja jsem se teda nebavila vubec, bylo to smutny. jak uz nekdo napsal, vnv jsouprofesionalove, fakt se snazili (ale zato vyrazy dvou pomocnych muzikantu vzadu staly za to...nasranej ironickej usklebek po celou dobu trvani koncertu...), i kdyz bylo naprosto jasny, ze je to nuceny. no proste byla jsem rada kdyz dohrali a to utrpeni skocilo :sad:
Ve srovnání s Německem a Lucernou byl tento koncert vážně nic moc. To özvučení... děs. Nicméně nejprve jsem stála úplně ve předu a poté šla kousek od podia a ejhle, zvuk byl nečekaně lepší! Ale ty peníze bych za to znovu nedala.
phew, jesteze jsem neplatila, jinak bych ty zvukare snad zazalovala 8-) btw, flogging molly jezdej s vlastnim zvukarem, a ten jejich koncert byl fakt senzacni, uzila si ho jak kapela tak (opet nepocetne) publikum, ten zvuk byl proste nepopsatelne nadhernej ve srovnani s vnv! a jeste namlsana fm se jdu kouknout na vnv a nemuzu uverit vlastnim usim :sad:
sarka: Upřímně jsem také ráda, že jsem FM viděla ;-) To se někdo měl, že nemusela platit i když já zas nemusela hodinu čekat na lístek :-)
nojo...organizace na rfp fakt tragedie, kdyz se ceka hodinu a pul u akreditace, jenom kvuli tomu, aby se tam konecne dohrabal nejakej idiot, kterej rekne "sorry, byla chyba v systemu", a kvuli tomu jsem prosvihla pulku fm :-x a to ani nezminuju o zbytku sr***ek na tom festivalu, co se tyce organizace...
Mno což o to, Flogging Molly byli vynikající, ale to je asi vidno z toho reportu :-) Ale spíš mne tedy zaráží ten zvuk, asi jsem stál na nějakym ideálnim místě, ale prostě mně to fakt přišlo, že v rámci českýho festivalovýho standardu to hrálo celkem v pohodě....až teda na ten začátek kdy ty jedny klávesy byly fakt moc... asi jsem měl kliku :-D
chudaci vnv nation ale aspon me tolik nemrzi ze jsem je tedy nestihla jestli to nebylo tak dobre
Ez: jak jsem psala, stačilo trochu odstoupit od podia a hned to bylo znát. Tam co jsi stál ty to už ušlo ;-) Kámoš říkal, že to prý bylo tím jak mají dané ty bedny. Já se v tom zas tak nevyznám :-)
VNV tady lidi neznaj, i když veřim, že by se to spoustě z těch neznalých líbilo. Zatímco je v Německu zahrajou i v komerčnějším rádiu, tady např. odborníci z Rockzone prohlásili, že v životě ten název neslyšeli. Taky mám pocit, že přesunem z Č. Brodu do HK chodí na ten fesťák trochu jiný lidi - asi víc z okolí, z Prahy moc ne. Pozoroval jsem to už loni na FLA. Jinak zvuk byl dobrej. Upřímně řečeno - u tohoto způsobu hudby nemá zvukař moc práce a co pokazit - na podiu se skoro žádný zvuky živě netvoří, nic se nesnímá, vše jde hotové do mixu. U prvních skladeb to zvukař většinou ještě ladí, ale pak už jen hodně záleží kdo kde stojí. Pod podiem to nebylo nic moc, tam hrály víc odposlechy než PA, pak jsem šel kousek před zvukaře a bylo to tam! Takže, když vám nesedí zvuk, hledejte lepší místo. Já to tak dělám všude. Většinou uspěju blízko zvukaře, ale na každým koncertě je to prostě jinak. Jinak podobné zklamání z diváků jsem zažil minulý týden ve Vizovicích na Ministry - lidí dost, ale neznalost, nezájem, odchody na pivo atd.... :-(
Jak to tak čtu...Na jednu stranu je fajn, že do Čech sice poslední roky jezdí na velké akce sem tam nějaké dark-electro-gothic (nebo jak to souhrnně nazvat) kapely, ale jsou vždycky je to jedna-dvě v rámci nějakého pivně-rockového festivalu, kde nezajímají skoro nikoho, a většina jejich zájemců o tuto muziku nedá velký vstup kvůli jedné-dvoum kapelám. <br /><br />Udělat velký festival (umyslně říkám velký, prootže malých klubových festivalů tu máme víceméně utěšené množství) jen pro tyto kapely je asi utopie, ale možná by stačila alespon jedna stage - jedno podium...Třeba to někdy nějakého organizátora všech těch Sázavafestů, RFP, MORů atd napadne...? Třeba.... :-)

Přidat komentář

Zadej správnou odpověď.