Then Comes Silence: Hudba a umění jsou důležitější než nějaká národní identita

Gothic rockeři The Comes Silence vydali letos čtvrté řadové album "Blood" na věhlasném metalovém labelu Nuclear Blast. Využili jsme příležitosti a trochu vyzpovídali zpěváka Alexe Svensona o jeho vlivech, pohledech na elektronickou muziku, národní hrdosti i o smutné události, která je protkaná celou aktuální řadovkou - o smrti jeho otce...

SANCTUARY: AHOJ, ALEXI. JAK SE VLASTNĚ STALO, ŽE JSTE SE STALI SOUČÁSTÍ METALOVÉHO IMPÉRIA NUCLEAR BLAST?

Alex Svenson: To je zásluha našeho managementu, ten je v kontaktu s Nuclear Blast. Nabídl jim námi připravované nové písničky, které jim evidentně zaimponovali. Velmi rychle se nám ozvali, projevili zájem a nakonec nabídli tak zajímavou nabídku, že jsme si ihned plácli.

SANCTUARY: TO JE HODNĚ NEZVYKLÉ ROZHODNUTÍ OD LABELU, KTERÝ NA GOTIKU ROZHODNĚ NECÍLÍ.

Alex: To máš pravdu. Slyšel jsem, že chtějí po 30 letech dát jejich fungování nový impulz. Jim se naše muzika líbila, tak jim snad v tomto plánu posloužíme. Jinak já jsem přesvědčen, že mnoho rockerů nebo metalistů má ke gotice, i když jí aktivně neposlouchají, velmi blízko. Nemyslím k Joy Division, ale třeba ke Killing Joke nebo Nine Inch Nails.

SANCTUARY: DOČETL JSEM SE O TOBĚ, ŽE JSI MILOVNÍK KLASIKY...

Alex: To máš pravdu. Klasiku jsem nikdy nestudoval, ale mám ji moc rád a troufám si tvrdit, že má na můj rukopis velký vliv. Sám nemám na to, abych ji skládal, na to nemám dostatek znalostí a zkušeností, přesto se často nechávám inspirovat velkými postavami vážnohudební historie v tom, jak píšou melodie, jak zacházejí s rytmem, jak kombinují různé hudební elementy do sebe a podobně.

SANCTUARY: NA (TEĎ UŽ PŘEDPOSLEDNÍ) DESCE SE RUKOPIS THEN COMES SILENCE PROJASNIL SMĚREM K VĚTŠÍ MELODIČNOSTI AŽ HITOVOSTI. PROČ?

Alex: Chtěl jsem vyzkoušet, jak psát písničky jiným způsobem. Původně nebyl plán posunout sound kapely k větší přístupnosti, ale na druhou stranu, už jsem se přejedl kytarových stěn prvních dvou desek. Neustálého vrstvení hromady stop, které byly typické pro můj původní rukopis. Na třetí desce jsem tedy odhodil hromadu hlučných kytarových stop, na nové desce jsem se pak více soustředil na písničky jako takové. Melodie i texty. Možná proto považuji album "Blood" za nejpřístupnější kolekci kapely.

Then Comes Silence - Good Friday

SANCTUARY: THEN COMES SILENCE JSEM POPRVÉ ZAREGISTROVAL DÍKY SINGLU "STRANGERS" Z MINULÉ DESKY "NYCTOPHILIAN". JAK MOC BYLA PRO VÁS TATO PÍSNIČKA DŮLEŽITÁ?

Alex: Tohle je jedna z písniček, která nám pomohla dostat se do povědomí většího počtu zahraničních fanoušků. Vím, že jí pomohl klip, který se virálně šířil po internetu nejen na gotické scéně. I na koncertě na ní často reagují fanoušci výrazně pozitivněji.

SANCTUARY: JEDNOU Z NEJSILNĚJŠÍCH POLOŽEK NA NOVINCE JE SKLADBA "GOOD FRIDAY". O JAKÉM PÁTKU TAHLE PÍSNIČKA REFERUJE?

Alex: Písnička "Good Friday" je pojmenovaná po velikonočním pátku, kdy podle Bible zemřel Ježíš Kristus. Východní církve tento den pojmenovali „dobré pondělí“ snad proto, alespoň si to domýšlím, aby tím donutili věřící k větší poslušnosti. A přesně tento den v minulém roce mi zemřel otec. Seděli jsme celá rodina u večeře a v tom telefonát, který přinesl tuhle novinku. Byl to docela šok, protože otec nežil ve Švédsku, ale v Severní Americe. Zbytek dne pak byl plný emocí, které jsem se snažil v písničce zachytit.

SANCTUARY: NOVÁ DESKA SE JMENUJE "BLOOD". NA PRVNÍ POHLED ZAUJME VÝRAZNĚ STYLIZOVANÝ OBAL...

Alex: To je kapelní práce. Základním grafickým prvkem přední strany je otisk ruky mé dcery. Nechal jsem jí ponořit ruku do barvy, kterou pak obtiskla na papír. Výsledný obraz jsem poslal bubeníkovi Jonasovi, který je hlavním povoláním grafický designér. Ten pak obal dotáhl, jako ostatně u předchozích desek, do finální podoby.

SANCTUARY: VĚTŠINA VAŠICH KLIPŮ MÁ ČERNOBÍLÉ VYZNĚNÍ. PROČ?

Alex: Mám za to, že takhle podaný klip dobře souzní s naší muzikou. V úplných začátcích jsme koketovali i s barevným vizuálním doprovodem písniček, ale osobně preferuji černobílé podání. Výjimkou je pak náš nejnovější klip k písničce "Warm Like Blood", který je animovaný a barevně stylizovaný do červeno-černé kombinace.

SANCTUARY: ŘADA MATERIÁLŮ O KAPELE ZDŮRAZŇUJE, ŽE NEZNÍTE JAKO VĚTŠINA ŽÁNROVÝCH KAPEL ZE ŠVÉDSKA. JSTE MELODIČTĚJŠÍ, PŘITOM NE POPOVĚ VLEZLÍ. PODOBNĚ OSTATNÍ ZNÍ I VAŠI KOLEGOVÉ A PROJECTION...

Alex: Nikdy jsem se necítil být součástí švédské hudební scény. Dokonce sám se necítím být moc Švédem. Mými rockovými vzory byly vždy spíše kapely ze Severní Ameriky, z Britských ostrovů, Francie nebo Německa. Dokonce ani ve vážnohudební oblasti nemám švédské umělce mezi svými favority. Asi z toho titulu jsme spíše náchylní následovat zahraniční vzory i ve své autorské muzice. Mám za to, že hudba a umění je mnohem důležitější než nějaká národní identita. Osobně se cítím blíže řadě kapel z Polska nebo ze Španělska, které mají podobné cítění muziky jako my.

SANCTUARY: SE KTERÝMI POLSKÝMI KAPELAMI SE CÍTÍŠ KONKRÉTNĚ SPŘÍZNĚNÝ?

Alex: Teď zrovna nemám na mysli nějakou konkrétní. Pro ilustraci můžu říct například undertheskin. Projekt, který mě napadl jako první.

SANCTUARY: CO THEN COMES SILENCE A ELEKTRONIKA? JAKÝ JE MEZI VÁMI VZTAH?

Alex: Mám rád elektroniku. Mám doma hromadu elektronických nástrojů a baví mě se v této oblasti pohybovat. Přesto jsem ještě větší fanda akustické rockové muziky v klasickém složení: dvě kytary, basa, bicí, zpěv. V tomto cítím z muziky největší sílu. Nedokážu si představit, že bych živé bicí vyměnil za automat nebo předtočený pás.

SANCTUARY: VE VAŠÍ MUZICE ALE TAKOVÉ ELEMENTY NAJDEME. NECHÁVÁTE JE PUSTIT Z PŘEDTOČENÝCH ZÁKLADŮ?

Alex: Ani náhodou, tohle my opravdu neděláme. Vše necháváme na živém provedení, a to není nic proti elektronice. Mám rád řadu kapel, které hrají elektronickou muziku naživo a jsou skvělé. Jako příklad uvedu krajany Agent Side Grinder, kteří i samotné sekvencerové linky vyťukávají ručně na klávesy. Navíc zvuk kláves a elektroniky prohánějí přes kytarové aparáty, takže jejich hudba zní výrazně organicky, spíše rockově, nebo ještě lépe, postpunkově.

Then Comes Silence - Warm Like Blood

SANCTUARY: TY MÁM TAKÉ MOC RÁD. BOHUŽEL TEĎ SE ROZPADLI NA DVĚ ČÁSTI.

Alex: Oni kapelu znovu skládají dohromady, rozhodně to nezabalili. Jen jim delší dobu trvá, než zapracují do svých řad nového zpěváka. Já věřím, že nejdéle do roka je budeme mít nazpátek s novou muzikou.

SANCTUARY: KDYŽ UŽ JSME U ŠVÉDSKÉ MUZIKY, CO BYS NÁM Z DOMÁCÍ SCÉNY DOPORUČIL?

Alex: Jednu novou švédskou kapelu, i když ona ve skutečnosti není úplně nová, ale hraje od roku 2012. Jmenuje se Hemgraven, je ze severní části Švédska a vydala svou novou desku ve stejný den jako my. Nejsou tak rockově úderní a navíc zpívají ve švédštině. Už jsme s nimi dvakrát hráli a můžu je jen doporučit. Pak musí zmínit už zavedené The Exploding Boy, kteří si teď dali pauzu, každý se věnoval svým sólovým aktivitám. V příštím roce ale vydají novou nahrávku.

SANCTUARY: JAKÉ JSOU PLÁNY THEN COMES SILENCE DO BUDOUCNA?

Alex: Rád bych v budoucnu zapracoval na naší pódiové prezentaci. Na světlech, netuctové pódiové prezentaci včetně jednoduchých, ale efektních závěsů apod. Zatím disponujeme pouze světly kouřostoji, ty máme tři. Na řádném kouři si potrpíme. (smích) To všechno je otázka rozpočtu, tak doufám, že se někdy k realizaci těchto plánů dostaneme.

SANCTUARY: MÁTE PLÁNY VYCESTOVAT MIMO EVROPU?

Alex: Samozřejmě! I tohle je každopádně otázka financí. Cestování na tak velké vzdálenosti s sebou nese větší výdaje. Já už s jinou kapelou procestoval Spojené státy a podívali jsme se dokonce i do Japonska. Tam se mi hodně líbilo a rád bych se sem podíval v budoucnu s Then Comes Silence. Mám za to, že právě hudba naší kapely by se mohla místním fanouškům hodně líbit.

SANCTUARY: A CO ČESKÁ REPUBLIKA?

Alex: My jsme zatím Českou republikou pouze projížděli, když jsme se přemísťovali z Německa do Vídně. To byl jenom tranzit. Rádi bychom se zde zastavili a zahráli, to je ostatně také jeden z našich plánů do budoucna. Máme novou bookingovou agenturu, které jsme to nedávno říkali.

mohlo by vás také zajímat