Recenze Nick Cave: 20 000 dní na Zemi

nickcave 20000DAYS s2Nick Cave a jeho "20 000 dní na Zemi", semknutých do devadesáti šesti minut, byli jedinou možnou volbou v Halloweenovém programu jednoho zapadlého provinčního kina. Pojďme tedy tak trochu nahlédnout pod závoj tvorby alternativního boha.

Film byl do našich kin oficiálně uveden 9. října letošního roku. O režisérskou stoličku se podělil umělecký pár Iain Forsyth a Jane Pollard, kteří se zároveň společně s Nickem podíleli na scénáři.

Určitě znáte Caveovy filmy jako "Proposition" a "Země bez zákona", ale jaký je Caveúv film o Caveovi? Především je příjemně vleklý a dostatečně pomalý, aby vám těch 96 minut přišlo skoro jako 120, což rozhodně nemůže být bráno negativně. Naopak, interview s psychoanalytikem střídá hrabošení v archivu, psaní, klábosení s Warrenem Ellisem, projížďky Brightonem s Blixou Bargeldem, Rayem Winstonem a Kylie Minogue, to vše proloženo scénkami z natáčení alba „Push the Sky Away“ a záběry z neodmyslitelných koncertů.

Nick Cave 20000 Days On Earth (exclusive clip s Rayem Winstonem)

Tato pečlivě poskládaná a sofistikovaně sestříhaná mozaika pohladí nejen tempem, ale zejména všudypřítomnou filozofickou poetičností, bez které by zkrátka Cave nebyl sám sebou a nemohl by nám předat tolik životního moudra, jako právě v tomto filmu. Vyzdvihnout je třeba i kameru Erika Wilsona, která prvoplánově neciví na hlavní objekt zájmu, ale sem tam se jakoby mimoděk zasní a vše sleduje zdánlivě nepřítomně třeba klouzavým pohledem po klaviatuře, přičemž děj se odehrává už za hranicí jejího zorného pole, nebo se dívá na scénu přes rozostřené kabely.

Pro ty, kdož Nicka Cavea milují, musí být film "20 000 dní na Zemi" orgastickým požehnáním. Pro lidi, kteří ho zas tolik nežerou, ale plně jej respektují jako umělce, je snímek studnicí inspirace, ale ne takové, která znenadání vytryskne a dopadne zpět na Zem přetransformovaná v píseň, verš či cokoliv jiného, nýbrž taková, která se zaryje pod kůži a odtamtud infikuje nositelovu krev v pravidelných dávkách, dlouhodobě. No a pak už zbývají jen lidé, kterým ani za pytel gumových medvídků Nick Cave a film o něm samém neřeknou zhola nic, budou je neskutečně nudit a milosrdně je ukolébají k spánku. Do které z těch tří skupin patříte vy?

20,000 Days on Earth trailer

Za sebe musím čistě subjektivně přiznat překvapivé zjištění, že mám s Nickem ledasco společného, hlavně to počasí… ;) Jinak se ráda nechám unést natolik, až se cestou z kina ona mdlá šeď, kterou denně vnímám cestou z a do práce, najednou promění v ulici nočního Brightonu a zve mě na projížďku s Nickem, ale tentokrát místo zasvěceného rozhovoru zarytě mlčíme a snažíme se v hlavách co nejdéle udržet atmosféru právě zhlédnutého filmu, což nebude vůbec těžké – stačí zastrčit flešku do rádia a pustit si třeba Bad Seeds… a proč to vlastně všechno děláme? Přeci kvůli proměnění.

Celkové hodnocení 85 %

nickcave 20000DAYS QUAD7-768x576