Ať už podle vás EBM na gotickou hudební scénu patří či nikoliv, určitě neuškodí se na tento žánr v našem vzdělávacím seriálu blíže podívat...
Překlad, kompilace: Ezechiel
Zdroj: Wikipedia, internet
...alespoň proto, že se kapely z tohoto ranku velmi často vyskytují na předních gothic festivalech a playlistech uznávaných DJů na "dark scéně" po celém světě...
Electronic body music (známější pod zkratkou EBM) je hudební žánr, který kombinuje prvky industrialu a electronic punku.
Tento žánr se začal objevovat v druhé polovině 80. let jako spojení industriální hudby (Throbbing Gristle, Cabaret Voltaire), evropského electropunku (DAR, Liaisons Gangereuses, Portion Control) a přímočaré elektroniky (Kraftwerk).
Charakteristika
EBM je charakteristické svými tvrdými, často tanečními elektronickými rytmy, většinou zkresleným zpěvem, křikem a hluky s dlouhými dozvuky, echy a repetitivní sekvencerovou melodickou linkou. Během rozvoje žánru se používaly nejčastěji syntetizéry Korg MS-20, Emulator II, Oberheim Matrix, nebo Yamaha DX7. Typický rytmus EBM je postavený na čtyřčtvrtečním taktu, okořeněném pár synkopami, které mají připomínat rockovou rytmiku.
Front 242 - Headhunter (1988, Režie: Anton Corbijn)
Etymologie
Termín electronic body music se připisuje belgické formaci Front 242, kteří tak popsali v roce 1984 své EP "No Comment". Ti tak pravděpodobně navázali na německé DAF, kteří použili pojem "Körpermusic" (body music) jako charakteristiku tanečního electropunku několik let před nimi. Koncem 80. let se v Německu používal i termín "aggrepo", cože je zkratka spojení "agresivní pop".
Historie
1981 - 1993
Počátkem 80. let začaly projekty jako Front 242 a Nitzer Ebb (oba ovlivněné tvorbou Deutsch-Amerikanische Freundschaft, Cabaret Voltaire a Throbbing Gristle) kombinovat německý electropunk s prvky britské industriální hudby. Výsledkem tohoto mixu byl přímý taneční zvuk, později pojmenovaný jako "EBM". Za význačná EBM alba se běžně označují "Official VErsion" od Front 242 a "That Total Age" Nitzer Ebb - obě vydané roku 1987.
V druhé polovině osmdesátých let začaly americké a kanadské kapely Front Line Assembly, Ministry, Batz, Without Flesh, nebo Schnuty Acht používat typické evropské EBM prvky, které kombinovaly s tvrdostí amerického post industrialu (Revolting Cocks). Zanedlouho poté začala hrstka kapel typu Nine Inch Nails vytvářet rockovější styl ovlivněný syntetizátory a sekvencery EBM. Nejznámější výsledek těchto snah (včetně hitu "Head Like a Hole") byl vydán roku 1989 pod jménem "Pretty Hate Machine".
Nine Inch Nails - Head Like a Hole (1989)
Mezitím se EBM stalo populárním, především na evropské undergroundové scéně. V tomto období patřili mezi nejsilnější labely belgický PIAS, Antler-Subway a KK, Animalized z Německa, severoamerický Wax Trax! a švédský Front Music Production. Kromě Front 242 a Nitzer Ebb v tu dobu fungovali i Die Krupps, Vomito Negro, Signal Aout 42, Insekt, Force Dimension, Bigod 20 a Electro Assassin. Mezi kapely, které produkovaly podobnou hudbu, aniž by byly počítány mezi EBM formace, patří i A Split-Second, AAAK, The Weathermen, The Klinik, Borghesia, The Neon Judgement, Attrition, nebo Philadelphia Five.
V první polovině devadesátých let se spousta EBM skupin rozpadla, nebo začala do svého hudebního stylu přidávat zkreslené industriální prvky, nebo prvky rockové, či metalové. Album průkopníků Front 242 "Tyranny For You" a pár následujících počinů iniciovalo konec EBM epochy osmdesátých let. Tím, že původní EBM scéna přišla o své tahouny (Nitzer Ebb se postupně přerodili na elektronic rockovou skupinu) začala její síla chabnout, až nakonec celá tato hudba v polovině 90. let zmizela.
Vývojové trendy
Nové kapely, jako Laether Strip, :wumpscut a rané Suicide Commando začaly kombinovat hrubé zkreslené beaty se syntetizérovými melodiemi, díky čemuž prošel evolucí i termín EBM, který začal být vnímán jako kontroverzní, často alternovaný pojmem "electro-industrial", případně (hlavně v Německu a jižní Americe) zkrátka "elektro". Mezi významná jména tohoto období patří i Allied Vision, Psychopomps, Controlled Fusion, rané Decoded Feedback, a NVMPH.
Druhou vývojovou větví této éry bylo dark electro, které mixovalo pochmurné elektronické zvukové plochy s různým vrčením a bručením a zvláštním důrazem na zoufalství a temnou atmosféru. Důležitá jména jsou v tomto případě yelworC, Mortal Constraint, Trial, a Tri-state.
Suicide Commando - Bind, Torture and Kill
Obroda
Koncem devadesátých let a po roku 2000 se (zvláště švédské a německé) kapely jako Spetsnaz, Dupond, C.A.P. a Proceed vydaly na některých deskách cestou napodobování starého EBM stylu. Spousta současných formací promítá do své tvorby i prvky dříve sledované u postpunku a (zejména) darkwave, která je považována za průlom ve spojování postpunku a post industrialu.
Vlivy
Někteří EBM umělci byli rovněž inspirováni styly jako new beat nebo goa trance (např. Juno Reaktor, Astral Projection, Eon Project).
Electronic body music
Kořeny: industrial music, electropunk
Původ: 80. léta, Belgie, Anglie, Německo, Kanada
Typické obsazení : syntetizátory, automatický bubeník, sekvencer, klávesy, sampler
Související žánry: new beat - goa trance - electro-industrial - dark electro
Komentáře
Přidat komentář