Andrew Eldritch (The Sisters of Mercy)

Andrew EldritchAndrew Eldritch - vizionář, gotik č.1 proti své vůli, skladatel a především mistr slova kultovních Sisters of Mercy. Jeho styl se dá charakterizovat jeho oblíbeným spojením „flowers on the razor wire“ (květiny na ostnatém drátu) - každé jeho album zní zcela jinak, ale všudypřítomná je ironie ostrá jako břitva, zabodnutá do srdeční krajiny milosrdných sester. 





Bubeník ze sklepa

Po nedokončených studiích na Oxfordu (němčina a francouzština) se Andrew přestěhoval do ponurého industriálního Leedsu, kde na místní univerzitě začal studovat čínštinu. Ve sklepě svého domu objevil opuštěnou bicí soupravu a o něco později v místním klubu objevil i kytaristu Garyho Marxe. “Gary neměl peníze a žádný vybavení, ale chtěl se slyšet v rádiu. A tak jsme udělali singl bez peněz a vybavení a slyšeli jsme se v rádiu.”  Singl "The Damage Done", na kterém Andrew poprvé a naposled bubnoval je dnes takřka neposlouchatelný. Alespoň posloužil k tomu, že se Eldritch rozhodl zakoupit automatického bubeníka (ten jediný zůstává pod přezdívkou Dr. Avalanche stálým členem až do současnosti) a najmout baskytaristu Craiga Adamse. Následující singly už vykazují osobitý zvuk postavený na monotónním rytmu, výrazné baskytaře a především proklatě nízko posazeném Eldritchově vokálu, uhrančivém ve své bezedné hloubce. Hudební tisk Sisters díky ponuré atmosféře skladeb a viktoriánskému stylu oblékání okamžitě pasoval na leadry druhé vlny gothic rocku, čemuž se Andrew poté neúspěšně bránil. Když si ale vezmeme desítky gotických skupin, které se hlásí k odkazu Sisters a stovky, které si od nich hudebně půjčují, tak se zas takový omyl vlastně nestal. 

První, poslední a navždy

Ze Sisters se pomalu ale jistě stávala kultovní záležitost. V roce 1984 Andrew přibírá kytaristu Wayna Hussey, který se hned blýskl jako autor hudby k singlu "Walk Away" z chystaného prvního alba. Jeho vydání bylo o rok odloženo, protože v létě 84 Andrew ve studiu zkolaboval a musel být hospitalizován. Diagnóza – totální vyčerpání. Důvod  - kolotoč koncertů, natáčení, amfetaminu a alkoholu, aneb jak říká Eldritch: “Dobrá deska vznikne teprve tehdy když ze sebe všechno vydáš a pak se zhroutíš.” Přesto debut "First and Last and Always" přinesl zásadní úspěch. Snad proto, že každá skladba má svou specifickou atmosféru - od pochmurné vize budoucnosti v "Black Planet", až po monumentální "Some Kind of Stranger" s elegantně vybalancovanou porcí romantiky a ironie, ve které Eldritchův vokál stoupá výš a výš. “Můj hlas zní zoufale a čím vejš zpívám, tím je zoufalejší. Zní to jako moje vlastní rekviem.” Úspěch přinesl i své stinné stránky, Eldritch byl v Leedsu několikrát napaden, a tak se odhodlal k velkém přesunu. Byt na hamburském Reeperbahnu se stal jazykově výborně vybavenému Eldritchovi novým domovem a zůstal jím dodnes.



Sisters Of Mercy - First & Last & Always (Live at OGWT)


Po mně potopa

Mezitím Sisters opouští zakládající člen - kytarista Gary Marx. Poté ohlásili odchod Hussey s Craigem, kteří svůj nový projekt pojmenovali Sisterhood. Pokud správně odečítáte, vyjde vám, že Andrew zůstal v kapele sám. A jelikož je rozený maximalista, tak mu nestačilo, že vlastní práva na název Sisters of Mercy, ale rozhodl se bývalým členům překazit užívání názvu Sisterhood. Narychlo zplichtil projekt pod stejným názvem a vydal singl "Giving Ground" a album "Gift". Tím si úspěšně legalizoval název Sisterhood a Husseyho parta se musela přejmenovat na The Mission. "Gift" přinesl pětici dlouhých monotónních skladeb, šitých poněkud horkou jehlou. To se rozhodně nedá říct o Eldritchově opus dei v podobě dalšího alba nazvaného "Floodland", tentokrát už pod hlavičkou Sisters of Mercy. Devět sevřených kompozic je zabaleno do zvukově bohatých aranží, hodných jednoho z hudebních milníků osmdesátých let. Mocný elementem vody Eldritchovi slouží nejen k vizím apoklalypsy a následné očisty země, ale i jako symbol sexuality. Křehká autobiografická balada "1959" údajně vznikla na základě dopisu fanynky vybízející Andrewa ke složení písničky, kde by zněl jen klavír a vokál. Stalo se. A mráz po zádech z toho běhá i po létech. Album uzavírá skladba "Neverland":

Měl jsem svůj odraz v zrcadle
Měl jsem ruku na spoušti
Měl jsem místo na slunci
A letenku do Sýrie

Klesáme dolů
Padáme, ruku v ruce
Klesáme dolů, ale nikdy,
nikdy nedopadneme

Album v nedohlednu

Singl "More" předznamenal v roce 1990 další album – víc kytar, víc hysterie, ale bohužel i víc rockového klišé, i když ironicky pojatého. "Vision Thing" hudebně pokulhává za svými předchůdci, nicméně obsahuje několik brilantních skladeb typu "Ribbons" nebo "I Was Wrong". Po pěti letech se Eldritch vydává s novou sestavou na koncertní podia a nepohrdne ani rolí předskokana. Sisters koncertovali s kdekým, včetně Sex Pistols a Public Enemy, nejmíň ze všech si Eldritch zřejmě rozuměl s fanoušky Depeche Mode, netrpělivě čekajícími na své hvězdy večera. Po skončení setu se rozloučil s publikem slovy: “To byly Sisters of Mercy, a tady máte to svoje pimprlové divadlo”.  V té době zároveň vyhlašuje válku svému vydavateli East West, vyznačující se embargem na nové album. Přestože se Eldritchovi podařilo koncem 90. let smluvně od East West vyvázat, k vydání dalšího alba už nikdy nedošlo, údajně díky přemrštěným finančním nárokům našeho principála. Sisters i nadále hojně koncertují a v jejich repertoáru hrají klíčovou roli zatím nevydané (ovšem hojně bootlegované) skladby typu "Summer" nebo "We are the same, Suzanne".  Tak snad se někdy od abatyše řádových sester dočkáme i milosrdenství v podobě studiového alba, na které davy věřících čekají už celých dvacet let. 



The Sisters Of Mercy - We are the same, Susanne

mohlo by vás také zajímat

Přidat komentář