Recenze: Umbra et Imago - Die Unsterblichen

V jaké studiové kondici je Umbra Et Imago po personálním zemětřesení? Demi Mortuus vám to řekne...

UMBRA ET IMAGO – Die Unsterblichen
Vydavatel: Oblivion, (1:10:57/45:30)

Někdy v roce 1991 se dala dohromady kapela, která začala kombinovat svéráznou podobu dark wave a gotiky s S/M vizuálem, jenž se přenesl i do jejich živých vystoupení. Zvuk časem přitvrzuje a hlavní persony Umbra et Imago – Mozart a Lutz – neustávají ve vymýšlení stále nových a šokujících podob koncertních performancí. Rok 2010 přinesl výborné, dosud poslední studiové album „Opus Magnus“, které však mělo být zároveň labutí písní. Nakonec se tak nestalo a o pět let později tu máme další nahrávku.

Že se nejednalo o nějaké plané výhrůžky značí fakt, že v kapele krom Mozarta a jeho milé Madeleine Le Roy nezůstal kámen na kameni. Lutz, Sascha i Migge jsou pryč, Tom, Freddy, Juri a Himmi doplňují koncertní sestavu a jede se dál. Je možné, aby Umbra natočila dobré album i po tak razantních personálních změnách?

JE! Obával jsem se, že si Mozart prostě jen egoisticky postavil hlavu a hodlá ždímat krejcary ze slavného loga, leč nestalo se tak. Opak je pravdou. Nestor německé scény předkládá fanouškům bohatou nadílku odpálenou mocnou ouverturou, která posluchače připraví na první ze tří aktů, na něž je album rozděleno.

Umbra et Imago - Get Off (Chill Cut)

„Akt…Allegro“ startuje titulní věc, postavená na tvrdém, metalovém zvuku kytar, které si poctivě odsekávají to svoje, na rozvážném tempu a klenutém, nezaměnitelném vokálu Mozartově. Němčina deklamovaná jeho býčí šíjí působí vskutku mohutně. Trochu strnulý úvod skvěle oživuje anglofonní „Gimme Nothing“. Ta je mnohem svižnější, uvolněnější a tvrdými kytarami probleskují mile zvonivé kytárky. Refrén šlape tak, že ze mne okamžitě spadly veškeré obavy. „ Der Liebe Gewehlt“ už působí zcela suverénním dojmem a je zpestřena odlišnou barvou zpěvů.

„Akt…Concertato“ načíná hymnus „Viva Vulva“. Po minulé, značně zaláskované desce, se tedy vrací i láska k pohlavním orgánům. A že je to láska velká, dokazuje i fakt, že je tahle málem desetiminutová záležitost vskutku epická. Až se mi vybavila stařičká klasika „Last Dream“. Moc pěknou frndí poctu i se zrychleným závěrem jsem si hnedle oblíbil. „Get Off“ potom načíná rockovější blok, který plynule pokračuje ženským vokálem opentleným dvojzápřahem „Sex Vampire“ / „Radio Song“.

Umbra et Imago - Radio Song

„Akt…Grand Opera“ uvádí zvonivé intro a track „Tief in Den Augen“, postavený na bicích, španělce a vokálu, gradující v závěru tvrdou stěnou kytar. Pro mne nejsilnějším momentem nového alba je majestátní a okouzlující „Requiem der Nephilim“. Ta se nekompromisně valí kupředu, bere člověku dech a graduje do strhujícího finále. „Doomsday“ je, podobně jako dvě následující outra (jedno z toho bonusové), spíš tak trochu do počtu, ale neurazí.

Krom výpravného bookletu o třiceti dvou stranách si můžete pořídit verzi s bonusovým diskem. Na něm je ke slyšení docela povedená elektroničtější verze „Requiem der Nephilim“, překopaná tanečním projektem Lutze a Mozarta – Dracul. Fajn je i „Abt-Mix“ skotačivky „Get Off“. Tím nejlepším je tu však pro mne čistě elektronická podoba dojáku „Viva Vulva“, která je něžná a neskutečně příjemná. Electro podobu zde dostala i věc „Sex Vampire“ a celou parádu uzavírá skoro dvacetiminutový proslov šéfa celé šarády.

Umbra et Imago - Requiem der Nephilim

Umbra et Imago „Opus Magnus“ nepřekonala. I tak však nahrála parádní desku, která fanoušky jejich posledních alb nemůže zklamat. Pokud vás tedy neděsí metalový zvuk (ten je sám o sobě opravdu výborný), nemáte vyrážku z rammsteinovsky laděných kil s výrazným německým vokálem, pokud se dokážete s radostí pousmát těm nejprovařenějším gotickým klišé a berete hudbu, „jen“ jako hudbu, potom jsou tu Umbra et Imago pro vás ve velmi dobré formě. Ač tu neustále zmiňuju všemožné okolní styly, pak feelingem je Mozart pořád doma – v gotice. I když klasicky německy svérázné. „Now listen ... Goth' Music!“

Hodnocení: 78 %

Sestava

Mozart - zpěv